Jan Boeckhorst
(Münster, 1604 - Antwerpen, 1668)

Was een leerling in Antwerpen van zowel Jacob Jordaens als van Peter Paul Rubens. Nadat hij meester was geworden in de Antwerpse Sint-Lucasgilde vertrok hij naar Italië. In Italië behoorde hij tot de Bentvueghels, de groep schilders van Hollandse en Vlaamse afkomst.

Portret van Hendrik Stuart (1657)

Jacob I van Oost
(Brugge, 1603 - 1671)

Was een echte barokschilder, verbleef in Italië van 1621 tot 1628 en bekleedde vanaf 1651 de functie van stadsschilder in Brugge. Zijn oeuvre is sterk beïnvloed door Caravaggio en de Italiaanse meesters, alsook door Rubens, Antoon van Dyck en Gaspard de Crayer.

Portret van koning Pauwel Taelmans (1667)

Jan Baptist Herregouts
(Roermond, 1646 - Brugge, 1721)

Was kunstschilder en brouwer in Brugge. Na een Italiaanse studietoer werkte hij enkele jaren in Antwerpen. In 1684 liet hij zich in de Brugse schildersgilde inschrijven en vervulde er verschillende bestuursfuncties. In 1717 behoorde hij tot de initiatiefnemers voor de oprichting van de Kunstacademie in Brugge.

Portret van koning Pieter Van Pee (1684)

Matthijs De Visch
(Reninge, 1701 - Brugge, 1765)

Won in de nieuw opgerichte Kunstacademie in 1721 de eerste prijs voor tekenen. Om zich te vervolmaken trok hij eerst naar Parijs, vervolgens naar Italië en verbleef er enkele jaren. In 1732 was De Visch weer in Brugge en in 1738 werd op zijn initiatief de Kunstacademie opnieuw in de ‘Poortersloge’ georganiseerd, waarvan hij directeur werd.

Portret van koning Jan-Baptist Verhaghen (1751) (Afbeelding links)

De rechte herstellinge deser gilde (1754) (Afbeelding onderaan)

Portret van koning Pieter Moentack (1763)

Jan Garemijn
(Brugge, 1712 - 1799)

Ging in de leer bij beeldhouwer Rochus Aerts en daarna aan de pas opgerichte kunstacademie. Hij vervolmaakte zijn opleiding bij Hendrik Pulinx,  bij Lodewijk Roose en Jacob Beernaert. Matthijs de Visch introduceerde hem in de Italiaanse schilderkunst. In 1765 werd hij leraar aan en directeur van de Brugse Kunstacademie.

Sint-Sebastiaan door engelen bijgestaan (1768)

François Kinsoen
(Brugge, 1770 - 1839)

Ging in de leer aan de Brugse Kunstacademie bij kunstschilder Bernard Frickx (1754-1814) en ornamentist L.F. De Grave. Hij verhuisde in 1794 naar Parijs, onder de hoede van Joseph Suvée, hoewel zijn schilderstijl eerder aansloot bij die van diens concurrent Jacques-Louis David. In 1808 werd hij officiële hofschilder bij Jérôme Bonaparte, daarna van de hertog van Angoulème (1775-1844), de zoon van koning Karel X.

Portret van Leopold I (1835)

Albert Gregorius
(Brugge, 1774 - 1853)

Was ook directeur van de Kunstacademie Brugge. Zijn werk wordt gerekend tot het neoclassicisme. In juni 1801 werd Gregorius in Parijs ingeschreven als leerling bij zijn stadsgenoot Joseph Benoît Suvée, daarna in het atelier van David. Hij schilderde talrijke portretten van hoogstaande personen, onder meer van Napoleon, Lodewijk XVIII, Karel X en Lodewijk Filips I. Hij gaf in Parijs ook teken- en schilderlessen. Terug in Brugge, toen al 61, werd hij in november 1835 directeur van de Kunstacademie.

Portret van hoofdman Amedée Visart de Bocarmé (1847)

Flori Van Acker
(Brugge, 1858 - 1940)

Was een neoromantisch, impressionistisch kunstschilder, graveur, postzegelontwerper en directeur van de Brugse Academie. Hij zwierf nogal wat rond maar in 1887 kwam hij definitief naar Brugge terug, waar hij in 1910 eveneens directeur aan de Kunstacademie werd. Hij was ook zeer actief in het ontwerpen van affiches, folders, boekillustraties, ex libris, alsook historische kostuums en praalwagens voor Brugse stoeten en processies. Hij decoreerde interieurs, zoals op het Zand (Hotel du Singe d’Or) en Simon Stevinplein 14.

Portret van jubilaris Bernard De Ruddere (1886)

José Storie
(Brugge, 1899 - 1961)

Schilderde voornamelijk portretten. Zijn schilderstijl was realistisch en hij wist zijn personages een elegantie mee te geven. Hij ontving een vrij volledige opleiding tot kunstschilder aan de Stedelijke Kunstacademie Brugge (bij Flori Van Acker en Flor Aerts), Academie voor Schone Kunsten in Brussel, bij L. Simon in Parijs en als privéleerling bij de Britse beeldhouwer Sir A. Gilbert. Hij was stichter van de kunstkring ‘Hedendaagse Kunst’ in Brugge.

Portret van hoofdman Georges Verstraete (1936)

Robertine De Vooght
(Brugge, 1904 - Loppem, 1979)

Was leerlinge van Isidoor Opsomer en Alfred Bastien. Lerares aan de Brugse Academie van 1940 tot 1946. In de jaren dertig sloot zij aan bij de informele kunstkring gekend onder de naam De Maffia, die Brugse kunstenaars en literatoren bijeenbracht, zoals Achiel Van Acker, Albert Goethals, architecten Ernest en Peter Callebout, Rik Slabbinck, advocaat Emiel De Schepper, enz. Het majestueuze schilderij dat ze uitvoerde voor de Gilde meet 3,2 op 2 meter.

De Kleine Eed (1947)